úterý 10. února 2015

Burgerparty aneb domácí hovězí burger


To jsme takhle jednou před Vánoci byly s kolegyněmi z práce na obědě. Občas zavítáme do jedné vzdálenější hospůdky, kam jinak moc nechodíme. Důvodem je jejich domácí hamburger, který se čas od času objeví na poledním meníčku, a který je prostě boží. Křupavá houstička, poctivá porce masa, slaninka...prostě vše jak má být, hranolky a salát k tomu a to vše za krásných 85 Kč. Když jsme tam jedly tuhle dobrotu naposledy, napadlo mě, že bych ho mohla vyzkoušet i doma. A abych se k tomu byla schopná dokopat, potřebovala jsem výzvu. A tak se stalo, že jsem svoje 4 kolegyně pozvala na burgerparty u mě doma. To už pro mě byla dostatečná výzva a motivace. Nejdřív ale bylo žádoucí si všechno dopředu alespoň jednou vyzkoušet. Jako pokusný králík s tím můj manžel neměl sebemenší problém (právě naopak), takže se u nás zakrátko konal burger víkend, protože jsme ho jedli v pátek k večeři a v sobotu i v neděli k obědu. No co, trénovat se musí :)

Akce, kterou jsem uspořádala pro kolegyně, proběhla minulý týden a musím se sobecky pochválit - zadařilo se. Kolegyně se shodly, že můj burger je lepší, než ten z hospody (který je ale taky perfektní) a o to mi šlo. Jedna z nich dokonce prohlásila, že lepší burger ještě nejedla. A že ona je pořádný odborník, dává si burger všude v restauracích, kde ho mají v jídelním lístku. Takže pro mě velká pocta.


Housky jsem si samozřejmě upekla domácí, prošla jsem pár receptů a nakonec se mi nejvíc zamlouval ten podle Koko, tak k ní mrkněte, má k tomu i fajn video. Housky se dají krásně upéct dopředu, zabalit a dát do mrazáku.

Super je, že burgerů existuje strašná spousta, takže se jich člověk jen tak nepřejí, kombinací se dá vymyslet fakt hodně. Já jsem po testování nakonec dospěla k pro mě nejlepší variantě a tou je burger s karamelizovanou cibulí, křupavou slaninkou, sýrem cheddar a rajčetem. Tady máte recept.




Suroviny (2 porce)

burger
300g mletého hovězího masa
1 lžička dijonské hořčice
1/2 lžičky worchestru
sůl, pepř

karamelizovaná cibule
2 větší cibule
2 lžíce cukru
balsamico
červené víno
sůl

na dokončení 
hamburgerové housky
římský salát nebo salát little gem
majonéza, kečup
2 plátky cheddaru
2 plátky slaniny
2 plátky rajčete


Postup

Nejdřív si smíchám v misce mleté hovězí maso (nejlépe doma umleté) se lžičkou dijonské hořčice, přidám worchestr, sůl a pepř, promíchám a dám na hodinku až dvě uležet do lednice. 

V mezičase připravím karamelizovanou cibuli. Tu si nakrájím na proužky a dám zvolna smažit na rozpálený olej. Po chvíli přisypu cukr, nechám zkaramelizovat a zaleju přiměřeně balsamicem a přidám trošku červeného vína. Směs vařím do zhoustnutí a nakonec osolím. 

Burgery se můžou buď grilovat na venkovním či kontaktním grilu, opéct na pánvi, nebo strčit pod gril v troubě, což jsem zvolila já. Na plech dám pečící papír, na to položím mřížku na grilování, rozpálím troubu na 220°C - gril a plech vložím do ní, aby se i ta mřížka rozpálila.

Ze směsi masa uplácám dva kulaté burgery, velikostně cca stejně velké jako je houska. Počítám na každou porci cca 150g masa. Z obou stran je metličkou potřu lehce olejem a pokladu na rozpálenou mřížku do trouby. Nechám je z každé strany opéct cca 5-7 min. Na poslední 3 minutky vložím na mřížku i slaninu, aby se pěkně vypekla a byla křupavá. Půl minutky před koncem dám na každý burger plátek cheddaru, aby se na mase hezky rozpustil. 

Hotové burgery a slaninu vyndám z trouby a přikryju alobalem, abych je udržela teplé. 

Na mřížku dám opéct housky, řeznou stranou směrem nahoru, trvá to asi 5 minut. 

A jde se kompletovat. Na opečenou spodní stranu housky rozetřu lžičku majonézy, položím salát, na to rozprostřu karamelizovanou cibuli. Na ní přijde maso s rozpuštěným sýrem, na něj slanina a nakonec plátek rajčete. Vrchní housku potřu lžičkou kečupu a připlácnu. 



Burger je fajn samotnej, s hranolkama, ale klidně i se zeleninovým salátem, coleslaw by taky jistě nebyl úplně od věci. Každopádně si pište, že jestli tohle sníte, budete ještě hodinu funět jak mufloni. Ale jednou za čas to za to stojí :)


L.


Žádné komentáře:

Okomentovat